نکات مهم در تغذیه وصبحانه دانش آموزان

 


نـکات مهم تـغذیه ای بـرای کودکان و دانـش آمـوزان

 


دختر سر از پانمی شناخت و در حالی که دفتر ریاضی اش را رو به مادر می گرفت گفت: "بازم امروز نمره خوب واست گرفتم مامان جون." آنگاه خود را در آغوش مادر انداخت و ادامه داد: " می دونم، به خاطر اینه که مامان گلم هر روز صبح زود از خواب بیدار می شه و برام صبحونه آماده می کنه."

 


و زن به این می اندیشید که سال قبل چقدر دخترش را به خاطر افت تحصیلی نصیحت می کرد؛ تا بعد از آن روز که معلم او را به مدرسه فراخوانده و پرسیده بود: "مینا جون صبحانه اش را کامل می خوره؟" گویی در آن لحظه آب سردی بر تن زن ریخته بودند؛ با شنیدن حرف های معلم درباره مزایای خوردن صبحانه به این فکر می کرد که اشتباه از خود او بوده که تنها به تهیه میان وعده ی غذایی برای زنگ تفریح مینا اکتفا می کرده و...


آری، همین صبحانه ای که شاید خیلی از مادرها نسبت به آن بی اعتنا باشند و گاهی کودک هم صبح زود به علت تعجیل برای از دست ندادن سرویس، دیر نرسیدن به مدرسه و به تبع آن اضطراب و بی‌اشتهایی رغبتی برای خوردنش ندارد؛ ممکن است عوارض جبران ناپذیری در طول سال تحصیلی برجسم، روح و حتی یادگیری کودک بگذارد. کسالت و خواب آلودگی، بدخلقی، بی علاقگی به فراگیری دروس و... همه از نکاتی است که تنها خوردن صبحانه می تواند راه گشای بهبود آن باشد. باید بدانیدکه رشد و نمو قدرت یادگیری بچه‌ها تا حدود زیادی به وعده غذایی صبحانه وابسته است.

نخوردن صبحانه اثرات منفی بر یادگیری دانش آموزان برجای می گذارد و در نتیجه بر اثر مختل شدن فعالیت طبیعی مغز، یادگیری و تمرکز حواس کاهش می یابد. با حذف صبحانه وعده های غذایی مواد مغذی که در این وعده دریافت می شود، در وعده های دیگر جایگزین نخواهد شد و فرد را دچار کمبود کالری، ویتامین ها و املاح می کند. کمبودهای تغذیه‌ای در سنین کودکی از جمله کمبود ریز مغذی‌ها مانند آهن و روی می‌تواند منجر به کاهش قدرت قدرت یادگیری و افت تحصیلی در دانش‌آموزان شود. دانش آموزان درسنین رشد هستند و به همین دلیل برنامه غذایی روزانه آن ها باید به گونه‌ای تنظیم شود که مواد مغذی مورد نیاز برای رشد جسمی و کارایی ذهنی تامین گردد.

 


بنابراین مدیریت زمان و تغذیه‌ای یک دانش آموز به ویژه در مقاطع پایین‌تر در وهله‌ اول وظیفه‌ مادر است؛ والدین باید توجه داشته باشند که شام بچه‌ها را زودتر بدهند. در بسیاری از مواقع مادر اصرار دارد کودک شام را در کنار پدر میل کند؛ و زمانی این اتفاق می‌افتد که دیگر خیلی دیر است و خانواده ساعت 10 یا 11 شب شام صرف می‌کنند! کودکی که غذای مفصلی خورده و دیر می خوابد، صبح که بیدار می شود سیر است و صبحانه نمی‌خورد.

مادر باید در ساعات اولیه شب، کنار بچه‌ها شام بخورد تا کودک یاد بگیرد باید یک زمان و روند مشخصی برای غذا خوردن داشته باشد. زود شام خوردن باعث می گردد کودک زودتر به خواب رود و صبح ها هم کمی زودتر بیدارشود، درنتیجه حوصله و وقت بیشتری برای صرف صبحانه داشته باشد. کودکی که صبحانه نخورده به مدرسه می‌رود، همان ساعات اولیه صبح به میزان قابل توجهی دچار افت قند خون می‌شود.

با توجه به این که بیشترین زمان فعالیت ذهنی دانش‌آموزان و یادگیری مطالب درسی صبح است، نخوردن صبحانه سبب کاهش توان ذهنی شده، میزان یادگیری آن ها را به ویژه در درس‌هایی که به تفکر نیاز دارند، کاهش می‌‌دهد. کودکانی که صبحانه می‌خورند، حدود 20 تا 25 درصد انرژی روزانه خود را از طریق صبحانه تأمین می‌کنند؛ آنان در انجام تکالیف ریاضی کارایی بیشتری دارند و قدرت خلاقیت و ابتکارشان افزایش می‌یابد. چنین دانش‌آموزانی هیچ گاه دچار افت تحصیلی نمی‌شوند.


صبحانه کودکتان را جدی بگیرید

از دیرباز همه والدین فرزندان خود را به داشتن یک صبحانه سالم ترغیب می کردند. ولی واقعیت آن است که خیلی از کودکان و نیز پدر و مادرها به اهمیت صبحانه در تأمین سلامتی کودکان خود بی توجهند، بنابر تحقیقات انجام گرفته، تا ۴۰درصد کودکان وعده صبحانه را مصرف نمی کنند.

پس این تنها کودک شما نیست که این مشکل را دارد، در مورد اهمیت مصرف صبحانه و فواید آن مطالعات زیادی انجام گرفته است که خلاصه ای از نتایج آن از قرار زیر است:




مطالعه ای که اخیرا در آمریکا انجام شده است نشان می دهد، دانش آموزانی که قبل از شروع مدرسه صبحانه می خورند، در درس ریاضی و روخوانی نمره بالاتری کسب کرده، تمرکز بیشتری داشته و در ضمن کمتر به پزشک مدرسه مراجعه کرده اند و رفتار و خلق و خوی آنها بهتر از همکلاسی های آنان است که صبحانه صرف نکرده اند.

کودکانی که یک صبحانه سالم می خورند، قادرند نیازهای تغذیه ای روزانه خود را تأمین و وزن خود را کنترل کنند. این کودکان سطح کلسترول پایین تری داشته، کمتر از مدرسه غیبت دارند. احتمال این که کودکانی که صبحانه می خورند، غذاهایی با سطح مناسب از املاحی چون کلسیم، فسفر، منیزیم و ویتامین ها مانند ریبو فلاوین، ویتامین آ، ث، ب۱۲ و فولات دریافت کنند بیشتر از کودکانی است که وعده صبحانه را حذف می کنند.

مصرف نکردن صبحانه دلیل چاقی و لاغری کودکان: در کودکانی که کاهش وزن دارند با عدم مصرف صبحانه، نمی توانند میزان کالری از دست رفته را در وعده های دیگر جبران کنند و بعکس در مورد کودکانی که افزایش وزن دارند عدم مصرف صبحانه باعث پرخوری بیش از حد آنها در ساعات بعدی روز می شود.




بررسی ها نشان داد که با مصرف صبحانه، تمرکز فکری و قدرت مغزی هنگام صبح بهبود می یابد و اگر کودکان صبحانه را حذف کنند سطوح قند خونشان تا زمان ناهار افت پیدا خواهد کرد. این مشکل بویژه در عصر بیشتر خواهد بود و در نهایت باعث افت تحصیلی دانش آموزان می شود.

اهمیت دادن به صبحانه به معنای داشتن یک صبحانه مفصل با انواع مواد غذایی پرچرب بدان صورت که در بعضی از افراد چاق مفرط دیده می شود نمی باشد، بلکه انتظار آن است که ۱۵ تا ۲۰ درصد از انرژی دریافتی روزانه را هنگام صبحانه داشته باشید.

داشتن صبحانه به عنوان یک وعده غذایی اصلی از زمان کودکی باید مورد توجه قرارگیرد. گرچه مادران علت اصلی نخوردن صبحانه کودکان خود را بی میلی کودکان یا دیر شدن مدرسه آنان می دانند، در مورد عدم مصرف صبحانه کودکان مهم ترین دلیل اهمیت ندادن به صبحانه توسط والدین است. از طرف دیگر بسیاری از والدین که خود نیز شاغل هستند وقت کافی برای تهیه صبحانه ندارند. اتفاقا تهیه صبحانه از آنجا که تنوع سایر وعده های غذایی را ندارد ساده تر از تهیه سایر وعده های غذایی است اگر بدان توجه شود.


بهترین صبحانه برای دانش آموزان

تنوع در مواد صبحانه سبب جلب کودک به مصرف صبحانه می شود و این روش در سنین بالاتر هم رغبت افراد را به صرف صبحانه افزایش می دهد. نان به عنوان منبع تامین انرژی؛ عدسی، پنیر یا تخم مرغ به عنوان یک منبع پروتئین و شیر برای تامین پروتئین، کلسیم، فسفر و بعضی از انواع ویتامین های گروه B و ویتامین A است که در وعده صبحانه دانش آموزان، باید گنجانیده شود.

 


یک واحد پروتئین، در وعده غذایی صبحانه به منظور تأمین سوخت مورد نیاز بدن تأمین می گردد، که منبع پروتئین عمدتا در گروه لبنیات وجود دارد. پنیر، پروتئین مرغوب و با مقدار مناسب دارد. با این که تخم مرغ حاوی کلسترول است اما مواد مغذی فراوانی در آن مانند ویتامین ب، فسفر، گوگرد و ... نیز وجود دارد.

مصرف کره نیز به شرط رعایت تعادل و نداشتن اضافه وزن مانعی ندارد. کره همراه مربا، عسل و خرما بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه را تامین می نماید؛ کره منبع خوبی از ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین A و D است. کره بادام زمینی نیز از نظر میزان پروتئین و کالری غنی است. استفاده از انواع آب میوه طبیعی در کنار این موارد می تواند به تغییر ذائقه در زمان صرف غذا و افزایش تمایل به صرف صبحانه کمک کند. در نتیجه یک صبحانه کامل می‌تواند شامل نان یا غلات آماده صبحانه، یک لیوان شیر، تکه کوچکی پنیر یا کمی کره و یک قاشق کوچک مربا یا عسل و یک فنجان چای باشد.

در نهایت مادران باید این نکات را رعایت کنند :

- صبحانه را برای کودک جذاب نمایید؛ سعی کنید او را زودتر از خواب بیدار سازید تا زمان کافی برای خوردن صبحانه داشته باشد. کودکان از اینکه لیوان و فنجان مخصوص خود را داشته باشند، خوشحال می شوند. آن ها از این که نان تزیین شده ای را با مقداری پنیر می خورند لذت می برند.

- به کودک اجازه دهید تا در برنامه ریزی صبحانه کمکتان کند؛ اگر به او اجازه دهید که در تنظیم برنامه هفتگی صبحانه کمک کند و در خریدن لوازم صبحانه شما را همراهی نماید، با علاقه بیشتری سر میز حاضر می شود. در نوع غذاها تنوع داشته باشید و هرچند وقت یکبار خوردنی های جدیدی را به برنامه صبحانه اضافه کنید.

- هنگام صرف صبحانه با کودک همراه باشید؛ حتی کودکان بزرگتر نیز دوست دارند همراهی داشته باشند. اگر در آن لحظه اشتهای خوردن صبحانه را ندارید لااقل هنگامی که کودک صبحانه می خورد کنار او سر سفره بنشینید. حضور خانواده در کنار کودک به هنگام صرف غذا عامل مهمی برای راغب شدن وی به صرف غذا است. تجربه ثابت کرده جمع خانوادگی و احساس آرامش حاصل از قرار گرفتن در کنار خانواده می‌تواند فاکتور مهمی برای برگشتن علاقه و انگیزه کودک به خوردن صبحانه شود. در نتیجه محیط اجتماعی تأثیر بسزایی در میزان اشتهای کودکان دارد.


رابطه صبحانه و قدرت یادگیری کودکان

صبحانه کافی و مناسب قدرت یادگیری کودکان را بالا می برد. افزایش نسبی قند خون بدنبال صرف صبحانه موجب بهبود عملکرد مغز و تامین انرژی لازم برای فعالیت روزانه می شود. در حالیکه نخوردن صبحانه اثرات منفی بر یادگیری دانش آموزان برجای گذاشته و در نتیجه بر اثر مختل شدن فعالیت طبیعی مغز، یادگیری و تمرکز حواس کاهش می یابد. کودکانی که از خوردن صبحانه امتناع می ورزند، در انجام تکالیف ریاضی کارایی کمتری داشته و قدرت خلاقیت و ابتکار آن ها کاهش می یابد.




با حذف صبحانه وعده های غذایی مواد مغذی که در این وعده دریافت می شود، در وعده های دیگر جایگزین نخواهد شد و فرد را دچار کمبود کالری، ویتامین ها و املاح می کند. در وعده صبحانه دانش آموزان، نان به عنوان منبع تامین انرژی، پنیر یا تخم مرغ به عنوان یک منبع پروتئین و شیر برای تامین پروتئین و کلسیم باید گنجانیده شود.

کره همراه با مربا یا عسل و یا خرما بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه را تامین می کند، علاوه بر آن کره منبع خوبی از ویتامینهای محلول در چربی مانند ویتامین A و D است. البته شیر اهمیت خاصی در رژیم غذایی دانش آموزان دارد. شیر حاوی مواد مغذی مهم از جمله پروتئین، کلسیم، فسفر و بعضی از انواع ویتامین های گروه B و ویتامین A است که به خانواده ها توصیه می شود حتی الامکان از شیرهای پاستوریزه کم چربی استفاده کنند.

 


به والدین توصیه می شود که صبحانه را به عنوان یک وعده غذایی مهم تلقی کنند و همگی به دور یک سفره به صرف صبحانه بپردازند تا تشویقی برای کودکان باشد. حتی الامکان شام در ساعات ابتدای شب صرف شود و کودکان زودتر بخوابند تا صبح برای صرف صبحانه اشتهای لازم را پیدا کنند.

تنوع در مواد صبحانه سبب جلب کودکان و نوجوانان به مصرف صبحانه می شود و این روش در سنین بالاتر هم رغبت افراد را به صرف صبحانه افزایش می دهد. استفاده از انواع آب میوه طبیعی در کنار صبحانه می تواند به تغییر ذائقه در زمان صرف غذا و افزایش تمایل به صرف صبحانه کمک کند.


کودکان را برای صبحانه سر شوق بیاورید

شکل صبحانه خوردن کودکان را باید برحسب شخصیت آنها چید. بیدار کردن کودکان و نشاندن سریع آنها سر سفره باعث می شود کودکان میل به خوردن صبحانه پیدا نکنند. توصیه ما این است که در عادت کودک به صبحانه خوردن یک سری تغییرات مثبت ایجاد کنید؛ مثلا شب ها کمی زودتر کودکان را بخوابانید تا صبح راحت تر و زودتر از خواب برخیزند. یک ورزش صبحگاهی کوچک قبل از خوردن صبحانه و بعد، یک مراسم جالب برای صبحانه خوردن می تواند میل کودکان را افزایش دهد.


القای عجله در خوردن صبحانه به کودکان می تواند سبب طفره رفتن آنها از صبحانه خوردن شود. اگر دچار چنین مشکلی هستید، نگران نباشید و کودک را مجبور به خوردن صبحانه نکنید. اجازه بدهید یک تا دو ساعت بعد از بیدار شدن و هر وقت که کودک میل داشت، در مدرسه یا مهدکودک، صبحانه اش را بخورد.

شکل صبحانه، حتی شکل و رنگ ظرف ها می تواند در سر ذوق آمدن کودکان برای خوردن صبحانه موثر باشد. اگر کودک شما تمایلی به خوردن صبحانه از خود نشان نمی دهد، می توانید خیار، گوجه، تخم مرغ یا پوره را به شکل حیوانات تزیین کرده و با حالت دل انگیز همراه با تعریف داستان او را تشویق به خوردن آنها کنید.

در کنار این نوع صبحانه در بازار، غلات آماده ای هم وجود دارد که تبلیغات آنها و عکس روی بسته آنها گاهی کودکان را به سمت مصرف آنها سوق می دهد. در رابطه با نوع کیفیت این نوع غلات بهتر است با متخصصان تغذیه مشورت کنید. از نظر روانی نیز استفاده از آنها اگرچه با فرهنگ ایرانی همراه نیست اما مشکلی ایجاد نمی کند.


رابطه ی تغذیه و اعتماد به نفس در کودکان

آیا می دانید تغذیه تاثیر بسیار مهمی در اعتماد به نفس کودکان دارد ؟

یک متخصص تغذیه گفت: سوءتغذیه موجب بروز اختلالات رفتاری، افزایش ابتلا به عفونت‌ها، از دست دادن اعتماد به نفس و انزواطلبی در كودكان می‌شود. وی گفت: كمبودهای تغذیه‌ای در كودكان از رشد بالقوه آنها جلوگیری می‌كند.


كمبود‌های تغذیه‌ای موجب كاهش سرعت رشد جسمی، لطمه دیدن نمو بدنی، و كم شدن توانمندی ذهنی كودك می‌شود. هنوز گروهی از كودكان ایرانی از كوتاهی قد، لاغری و ضعف رنج می‌برند. ایشان افزود: اغلب این كمبودهای تغذیه‌ای، بیش از اینكه با نداشتن امكان تهیه غذا مربوط باشند، با بی اطلاعی از ارزش تغذیه‌ای مواد غذایی مختلف مرتبط هستند.

از پیامدهای دریافت ناكافی غذا می‌توان به كارآیی جسمی و ذهنی پائین، كه به افت تحصیلی و ضعف جسمی منجر می‌شود، كافی نبودن سلامت استخوان‌ها كه گاه به بدشكلی اندام و اغلب به كوتاهی قد می‌انجامد، كندی بهبود جراحات، زود به زود بیمار شدن و خیلی دیر بهبودی یافتن از بیماری‌ها، نامرتبی دوران ماهانه در دختران، بی حس و حالی، از حال رفتن، خواب آلودگی اشاره كرد.

 


وی اضافه كرد: افزایش بروز اختلالات سلامت، افزایش ابتلا به عفونت‌ها، افزایش مرگ و میر، خستگی، بی‌حالی، بی‌تفاوتی، اختلالات شنوایی و بینایی، كاهش ضریب هوشی و اختلالات رفتاری، از دست دادن اعتماد به نفس، انزواطلبی، كاهش مهارت فنی، كاهش موفقیت تحصیلی و همچنین ضعف در كسب مهارت‌های شغلی آینده، ‌كاهش ظرفیت كاری و كاهش درآمد جامعه در آینده، افزایش هزینه مراقبت‌های بهداشتی از دیگر عوارض كمبود‌ تغذیه در كودكان است.


پنج غذايی كه باعث افزايش هوش كودكان می‌شود


محققان آمریكایی به این نتیجه دست یافتند كه مصرف پنج ماده غذایی می‌تواند باعث افزایش هوش كودكان شود.

اولین ماده غذایی ماهی سالمون (ماهی آزاد) است. این ماهی منبع غنی از پروتئین و اسیدهای چرب چون امگا 3 است. این مواد می‌توانند سیستم عصبی را تقویت كنند.

دومین ماده غذایی سیب زمینی شیرین است. بهتر آن است كه ابتدا سیب‌زمینی را به ورقه‌های نازك بریده و با دارچین آن را دودی كنید. این ماده غذایی سرشار از آنتی اكسیدان و ویتامین آ است و می‌تواند با فعال كردن عصب‌ها، قدرت تفكر را بالا ببرد.

سومین ماده غذایی تخم مرغ است. بهتر است روز را با تهیه املت خوشمزه با تخم‌مرغ‌های تازه آغاز كنید. تخم مرغ‌های خانگی منبع غنی از چولاین كه باعث گسترش فعالیت مغزی و حافظه می‌شود، هستند و برای كودكان بسیار مفید است. چولاین نوعی ویتامین حلال در آب بوده و جزو گروه ویتامین‌های ب است.

چهارمین مواد غذایی مفید و مغذی برای كودكان، توت فرنگی و قره قاط هستند. می‌توانید با مخلوط كردن این میوه‌ها با ماست، یك دسر خوشمزه برای كودكان تهیه كنید. این میوه‌ها سرشار از آنتی اكسیدان هستند كه ادراك، حافظه و ارتباط ذهنی را در كودك تقویت كرده و باعث رشد فكری و قدرت تمركز می‌شود.

پنجمین ماده مغذی برای كودكان حبوبات است. حبوباتی چون لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، عدس، لپه و سایر حبوبات منبع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند كه باعث خون‌سازی در رگ‌ها و تقویت سلول‌های عصبی می‌شوند. می‌توانید از این حبوبات در سالاد، سوپ و یا آش‌های مختلف استفاده كنید.

 

 

 

 

نویسنده : بهروز آیرملوی 

 

آموزگار مجتمع آموزشی 22 بهمن آنکارا

 

                                                                 

 

اگه دلت گرفت بخوان


دلت که گرفت، دیگر منت زمین را نکش
راه آسمان باز است، پر بکش
او همیشه آغوشش باز است، نگفته تو را میخواند ؟
اگر هیچکس نیست، خدا که هست...
.
.
.
خوشا آن بنده با عهد و پیوند
که دارد بازگشتی با خداوند
به کام خویش اگر چندی رود راه
چو باز آید نیاز آرد به درگاه...
.
.
.
اون لبخندی که برای پنهان کردن دردت میزنی،
لبخند خداست به بنده اش
اون لبخندی هم که پشتش خدا باشه،
تمام مشکلاتو حل میکنه...
.
.
.
خدا تلفن ندارد، اما من با او صحبت میکنم
فیسبوک ندارد، اما من دوست او هستم
توییتر ندارد، اما من او را دنبال میکنم...
.
.
.
با خدا دعوا کردم با هم قهر کردیم فکر کردم دیگه دوستم نداره
رفتم تو رختخواب چند قطره اشک ریختم و خوابم برد
صبح که بیدار شدم مامانم گفت نمیدونی از دیشب تا صبح چه بارونی میومد...
.
.
.
تمام خوبی ها را برایت آرزو می کنم، نه خوشی ها را
زیرا خوشی آن است که تو می خواهی
و خوبی آن است که خدا برای تو می خواهد...
.
.
.
نیایش یعضی از ما آدم ها با خدا
و درخواست از او برای حضور در زندگیمان
مانند شیطنت بچه هایی است که در می زنند و فرار می کنند...
.
.
.
زمانبندی خدا بی نظیر است،
نه هیچگاه دیر نه هیچگاه زود
کمی بردباری می طلبد و ایمان بسیار،
اما ارزش انتظار را دارد...
.
.
.
یکی از فرق های انسان با خدا این است که
انسان تمام خوبیها را با یک بدی فراموش میکند
ولی خدا تمام بدیها را با یک خوبی فراموش میکند...
.
.
.
قربون خدای بزرگم برم که اگه خطا کنم
نهایت قهرش بین دو اذانه
دوباره صدام میکنه، خدا عشق است...
.
.
.
دوست خدا بودن یونیفورم نمی خواهد،
فقط یه دل پاک و زلال کافیست...
.
.
.
ﻫﻤﻴــــﺸﻪ ﺳــﺮﻡ "ﺑﺎﻻﺳــﺖ
ﭼــﻮﻥ ﺑــﺎﻻی ﺳــﺮﻡ "ﺧﺪﺍﺳــﺖ"
.
.
.
گرفتار آن دردم که تو درمان آنی،
بنده آن ثنایم که تو سزای آنی...
.
.
.
خداوندا
دنیای آشفته ی درونم را که تنها از نگاه تو پیداست،
با لالایی مهربان خود، آرام کن
تا وجود داشتن و بودن را به زیبایی احساس کنم...
.
.
.
پروردگارا
بیشتر می جوئیم و کمتر می یابیم
وقتی تو را در نظر نداریم...
.
.
.
میگن شبا فرشته ها
از آرزوی آدما
قصه میگن واسه خدا
خدا کنه همین حالا
رویای تو هرچی باشه
گفته بشه پیش خدا
.
.
.
هر صبح پلکهایت فصل جدیدی از زندگی را ورق می زند
سطر اول همیشه این است : خدا همیشه با ماست...
پس دوست عزیز بخوانش با لبخند
.
.
.
پروردگارا...
مهارت مراقبت از آنچه را که به ما بخشیده ای
در قلبمان بکار زیرا ما در از دست دادن استاد شده ایم...
.
.
.
جواب آزمایش الهی مون، درست در نمیاد
اگر عمری از حرام و لقمه اش ناشتا نباشیم...
.
.
.
شک دارم که خالق دانه های انار
زندگی مرا بی نظم چیده باشد...
.
.
.
از خدا برگشتگان را کار چندان سخت نیست
سخت کار ما بُوَد کز ما خدا برگشته است...
.
.
.
الهی
همنشین از همنشین رنگ می گیرد،
خوشا آنکه با تو همنشین است...
.
.
.
خدایا تو میدانی آنچه را که من نمیدانم
در دانستن تو آرامشیست و در ندانستن من تلاطمها
تو خود با آرامشت تلاطمم را آرام ساز...
.
.
.
به خاطر بسپاریم که
همراهی خدا با انسان مثل نفس کشیدن است
آرام، بی صدا، همیشگی...
.
.
.
الهـــی
چون در تـــو نگریـم شاهیــم و تــاج برسـر
وچون به خـود نگیریـم، خاکیــم و خاک برسـر...
.
.
.
وقتی چشم امیدتان به خدا باشد و باور و ایمان قوی داشته باشید:
هیچ چیز آنقدر عجیب نیست که راست نباشد
هیچ چیز آنقدر عجیب نیست که پیش نیاید
هیچ چیز آنقدر عجیب نیست که دیر نپاید...
.
.
.
ﺷﻌﺎﻉ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﻴﺖ ﺭا ﺭﻭﺯ ﺑﻪ ﺭﻭﺯ ﺯﻳﺎﺩ ﻛﻦ،
ﺁﻧﻘﺪﺭ ﻛﻪ ﺭﻭﺯی ﺑﺘﻮاﻧﻲ ﻫﻤﻪ ﺭا ﺩﺭ ﺁﻥ ﺟﺎ ﺩﻫﻲ
ﺁﻥ ﻭﻗﺖ ﺗﺎ ﺧﺪا ﻓﺎﺻﻠﻪای ﻧﻴﺴﺖ...
.
.
.
خدایا
خواستم بگویم تنهایم
اما نگاه خندانت مرا شرمگین کرد
چه کسی بهتر از تو
.
.
.
کار خدا نشد ندارد،
او خوب می داند چطور در و تخته را به هم جور کند
خواسته هایت را به او بسپار،
او حتما راهی برای رسیدن، به تو نشان خواهد داد...
.
.
.
خدایا مرا ببخش
که همواره در گرفتاری هایم؛ دنیا را از تو خواسته ام
الهی دستانی عطا کن که تو را برایم از تو بخواهد...
.
.
.
خدایا به تنهاییت قسم،
ما را به آنچه که قسمتمان نیست عادت نده
.
.
.
زَهر است عطای خلق هرچند که دوا باشد
حاجت از کی طلبی جایی که خدا باشد ؟!
.
.
.
خدایا شکرت که مرا از تمام وابستگی ها می رهانی
و ترس از دست دادن را از من دور کردی
و چنان روحم را بزرگ کردی که دلبسته باشم نه وابسته...
.
.
.
وقت دعا خجالت نکش،
نگو من گناهکارم و صدامو نــمیشنوه
اونـی که اون بالاست بیشتر از اونی که تو فکر میکنی هـــواتـو داره...
.
.
.
آرامش چیست؟ نگاه به گذشته و شکر خدا
نگاه به آینده و اعتماد به خدا
نگاه به اطراف و جستجوی خدا
نگاه به درون و دیدن خدا
لحظه تان سرشار از بوی خدا!
.
.
.
شک نکن
درست در لحظه ی آخر، در اوج توکل و در نهایت تاریکی
نوری نمایان می شود، معجزه ای رخ می دهد
و چه زیبا خدا از راه می رسد...
.
.
.
روزهایی بدی در زندگی آدم می رسد،
که هیچ کسی حتی نمی پرسد "خوبی؟"
برای چنین روزهای بدی، نیاز به یگانه مهربانِ دلسوزی داری
به شرطی که در روزهای خوب فراموشش نکرده باشی و نامش چه زیباست...
"خــــدا"

پیشنهادات یک معلم در آنکارا

به نام خداوند جان وخرد

برداشت یک معلم ، پیشنهادات، و قدم هایی که می توان برداشت ))  ((

با سلام وادب واحترام :

در مدت این 9 ماهی که در آنکارا بودم وارتباطی که با اقشار مختلف مردم ترکیه داشتم اعم از معلمان ودانش آموزان  دانشگاهی واستاد وفروشنده وراننده و... این را به خوبی حس کردم که آنان به ایران ومردم ایران بسیار علاقمندند واین پیوستگی به بسیاری از مشترکات هر دو ملت برمی گردد وهم چنین به مشترکات دینی ما واسلام عزیز و فرهنگ وتاریخ غنی وهفت هزار ساله ی ما.   اما برخی از آنان اطلاعات کمی در مورد ایران داشتند و از اتفاقات اخیر ایران و پیشرفت های صورت گرفته اطلاع  چندانی نداشتندوبرخی  احساس بیگانگی وفاصله می کردندیا از طریق رسانه هایشان، کم اطلاع رسانی شده ویا ما از کانال های تبلیغی ،خوب استفاده نکردیم .همه ی ما می دانیم که تبلیغات امروزه حرف اول را درگردشگری واقتصاد وسیاست وهنر وفرهنگ می زند اما چگونه این گام بزرگ را برداریم باید تخصصی وجزیی وارد شد تا موفق شد  وضمنا  این را حس کردم که در این دنیای شلوغ وپر هیاهو که هر کشوری از فرصت ها استفاده می کند وفرهنگ و محصولاتش را در کشور دیگری رواج دهد وهم در آمد مادی و هم در آمد معنوی برای خودشان کسب کنند ، چرا که ما نخواهیم،  ما که هم باید  انقلابمان وهم فرهنگ وادبیات غنی که داریم باید به دنیا صادر شود ودر ذهن ومغز وقلب مردم نفوذ کند وتبدیل به یک باور شود واین باور ریشه بدواند و همکاری های فرهنگی وآموزشی وهنری ما بیش از پیش گسترش یابد البته کارهایی را بزرگان وعزیزان ما انجام داده اند و می دهند اما اینجانب به عنوان یک ایرانی و معلم احساس کردم باید همه ی ما در هرکجا که هستیم باید بیش از وظایف خودمان عمل کنیم تا بتوانیم آنچه کشور ما لایق آن است به آنجا برسد وامروزه که رسانه های به ظاهر قدرتمند در اختیار کشورهای غربی است ورسانه ی ما را تحریم می کنند بر ما واجب است که با تفکر وخلاقیت خودمان راههای جدید واثر گذاری را بیابیم واز آن کانال وارد شده نقشه ی شوم بد خواهان نظام را باطل سازیم و برای این کار لازم است همه  هم فکری واحساس مسئولیت کنیم ودر راه اعتلاوسرافرازی پرچم عزیز کشورمان از هیچ کوششی دریغ نورزیم . لذانکاتی را جمع بندی نمودم وخدمت شما ارائه می نمایم امید وارم مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد .

1  .  عدم شناخت مردم ترکیه از بافت فرهنگی وقومی ونژادی مردم ایران وزبان ولهجه ها  واژه های مشترک  وتاریخ تمدن ایران  اسلامی واشتراکات موجود که  به دلیل نفوذ سایر رسانه های  متنوع وکمبود فضا وزمان مردم در عصر حاضر. و بنابر این کشورمان باید  با استفاده از تفکر وخلاقیت افراد خبره این اشتهای ایران شناسی وایران گردی را در ترک ها افزایش داده و زمینه های سایر همکاری وراههای ناشناخته را بیابند .

2  . نبودآگاهی و اطلاعات کافی مردم ترکیه حتی معلمان آنان  از آثار تاریخی وباستانی نقاط مختلف ایران زمین وجذابیت های تاریخی وطبیعی

3  . نبود کانال تلویزیونی خاصی یا سی دی ویا کتابی که در دسترس همگان باشد چون  ایران را آنچنان که شایسته است نمی شناسند

4 . سانسور شدید ایران شناسی از سوی برخی عوامل خاص یا ناشناخته به صورت عمدی یا غیر عمد

5  . نگاه محدود وبسته وبن بست برخی از افراد  نسبت به ایران که از عدم شناخت آنان از انقلاب اسلامی وجمهوری اسلامی ناشی می شود . وتلاش فرهنگی را در این زمینه را  می طلبد .

6  . از آنجا که معلمان قشر اثر گذار هر جامعه ای می باشند  عدم آگاهی برخی از معلمان نسبت به فشارهای وارده از سوی قدرت های استعمارگر وعدم اطلاع آنان از جزییات فشار وتحریم وشهدای هسته ای وسرمایه گذاری پنهانی برخی ها در حوزه هایی مانند : عدم اطمینان به ایرانی ها یا ایران هراسی ونشان دادن چهره ی ایرانی به عنوان خشونت طلب یا احیانا موارد ی از این قبیل

7  . عدم آگاهی آنان از پیشرفت های ایران در حوزه های علم و فن آوری وتکنولوژی ونانو وانرژی هسته ای و تولید و... وسانسور خبری

8  . مردم ترکیه نسبت به تاریخ وفرهنگ ایران علاقمند هستند اما ای کاش ما از طریق رسانه یا تبادلات فرهنگی وتبلیغات زودتر وارد عمل شویم والبته اینکه چگونه وارد عمل شویم وتاثیر مثبت خودمان را بگذاریم بسیار مهم است ونیاز به تشکیل کارگروه تخصصی ویافتن راهکارهای جالب متناسب با روحیات مردم اینجا یا هر منطقه ای از ترکیه باشد . واگر دیر بجنبیم ممکن است فردا دیر شود ونگاه ورفتار آنها بر اثر تزریق برنامه های غلط که بیشتر از طرف مغرضان ودشمنان ما صورت می گیرد وبسیار زیرکانه عمل می کنند روی نگرش مردم ترکیه خدای نکرده تاثیر منفی بگذارد .

9. برخی  افراد ومعلمان  سوال های متفاوت ومتنوع  از کشور ما می کنند:  که لازم است این مباحث در یک چارچوب قانونی به همکاری فرهنگی در دانشگاهها یا مراکز مطالعاتی وعلمی بین دو کشور برگزار شود .

10  . بیشترین افراد هم و به خصوص قشر آگاه جامعه از ایستادگی مردم ایران در مقابل زور گویی آمریکا وبه خصوص اسرائیل

از ایران ومردمش تجلیل کرده اند و ازآمریکا و رژیم صهیونیستی بیزارند ونفرت دارند.

11 . آنها از ایران ومردمش به عنوان برادران دینی خودشان یاد می کنند وما را دوست در کنار خود می دانند اما من که بچه ی مرزی ایرانم از بچگی مردم ایران وترک  در سختی ها ودر کنار هم بودند ودر زلزله وسیل به کمک هم می شتافتند  .از جمله در زلزله ی شهر  وان ما که به کمک اینها شتافتیم وبسیار مورد توجه قرار گرفت . وحتی دانش آموزان آنها دیداری با دانش آموزان ما (ایران )داشتند ویک همبستگی خوبی ایجاد شد وهدایای ما با نامه ای که به زبان خودشان نوشته شده بود با هدایایی تقدیم آنها شد. اما نگرانی های خودمان را نیز باید مطرح کنیم تا ریشه های پیوند برادری ما روز به روز مستحکم تر شده وگسسته نشود

12  . ما معلم هستیم  و  به عنوان سفیر ان فرهنگی  نظام مقدس جمهوری اسلامی در این کشور همسایه باید عصاره ی فرهنگ واخلاق واعتقادات پاک خودمان را به نمایش بگذاریم واز هر فرصتی برای سر بلندی کشور عزیزمان بکوشیم وبی تفاوت نباشیم واین ماموریت یک فرصت وغنیمت است و داشتن ملاقات های سیستمی ورسمی وهمایش وجلسات با معلمان واندیشمندان می تواند در شناخت وارتباط دو سویه بسیار مفید باشد  مردم ترکیه عاشق ارتباطند وزود گرم می شوند وبنابر این ما نیز در اولین گام باید با آنها گرم شویم وبه صورت فردی یا گروهی می توانیم در تعامل با یکدیگر بکوشیم.

13 . معلمان بیشتر خواهان ارتقای روابط فرهنگی وعلمی بودند واز فیلم های ایرانی تعریف می کردند که به نظرم بهتر است به  هرکدام از ما معلمان یا هر فرد تاثیر گذار وعلاقمند در این راه ، بسته های فرهنگی وهنری یا آموزشی در همه ی زمینه ها : از معرفی آثار تاریخی وجاذبه های طبیعی وحیات وحش ومحیط زیست وپیشرفت های همه جانبه –و... ارائه شود ودر برخی از مراسمات خودمان با دعوت از برخی  از آنان وشخصیت های فرهنگی این بسته ها تقدیم شود .

14. به نظر می رسد کشور ما از نظر فرهنگی وشناساندن باورها وسنت ها وخرده فرهنگ ها ی مردم ایران باید بیش از این وفراتر از این عمل کند وتنها به چاپ کتابچه یا بروشور ننماید موردی که بیش از همه لازم وضروری به نظر می رسد توجه به اشتراکات دینی وفرهنگی ونزدیک شدن به هم دیگر از طریق برگزاری نمایشگاهها واقدامات کاربردی از جمله موارد مشروح ذیل می باشد که اقدام فوری این امر را می طلبد چرا که برخی از فرصت طلبان ویا بدخواهان بدشان نمی آید که از این خلا فرهنگی سو استفاده کرده واین فاصله را با طرح وبرنامه های کینه ورزانه ی خودشان بیشتر کرده وما نباید این فرصت را به این عوامل شناخته یا ناشناخته بدهیم واما اقدامات فوری وکاربردی ما در عرصه ی فرهنگی واجتماعی ویا.... عبارتند از :

- برگزاری همایش های کاربردی با الویت قرار دادن مباحث مهم وطوری که پاسخگوی سوالات اقشار مختلف مردم باشدازجمله : همایش زن وحجاب – زن ومفهوم آزادی – دین ودینداری وکاربرد دین در زندگی روز مره – اسلام در قرن 21- وحدت امت اسلامی – راههای نزدیک شدن بیشتر مردم ایران وترکیه – ثبات دینی و اخلاقی وپایداری فرهنگ های بومی در عصر فن آوری اطلاعات ومقابله یا دفاع در برابر استکبار واستعمار ونفوذ فرهنگ های سست وبی پایه ی غرب - 

- همایش کاربردی با حضور معلمان ایران وآنکارا در حوزه های : تربیت – کتاب های درسی- تبادل تجربیات علمی وفرهنگی – برگزاری جلسات پرسش وپاسخ – روش های تدریس – بررسی اهداف کوتاه مدت ومیان مدت وبلند مدت آموزش وپروش – تربیت انسان در قرن 21- 

- برگزاری نمایشگاه صنایع دستی – غذاهای محلی – بازی های سنتی ومحلی – آواز وموسیقی های سنتی وایرانی – برگزاری نمایش فیلم های اثر گذار ایرانی در سینماها ی ترکیه وپخش سی دی این فیلم ها در مکان های فرهنگی - 

- حمایت از مترجمانی که کتاب های مربوط به دفاع مقدس یا انقلاب اسلامی  ونقشه های شوم استکبار را از زبان فارسی به ترکی استانبولی ترجمه می کنند ودر جهت آشنایی بیشتر مردم ترکیه ودانش آموزان ودانشجویان با ایران در طول این 33 سال قدم بر می دارند .وپخش بیشتر این کتاب ها در کتابفروشی ها وکتابخانه هاومراکز فرهنگی ترکیه وبالعکس .

- داشتن روابط سیاستگذاران و مولفان کتاب های درسی آموز ش وپرورش ایران بامولفان وسیاستگذاران آموزش وپرورش  ترکیه وتلاش برای گنجاندن عناوین درسی در حوزه ایران شناسی با عنوان ((جمهوری اسلامی ایران )) یعنی همانطوری که دانش آموزان ما در پنجم وششم ابتدایی از نظر جغرافیای طبیعی و اقتصادی وسیاسی واجتماعی کشور دوست وهمسایه مان ترکیه مطالعه می کنند در کشور ترکیه هم این نمونه درس هایی در رابطه با ایران اسلامی ومردمش وجنگ هشت ساله وفشار وتحریم وایستادگی تحسین بر انگیز مردم ایران هم در کتاب های درسی دانش آموزان گنجانده شود .

- برگزاری نمایشگاهی با عنوان ((ایستادگی وایمان مردم )) در هردو کشور برگزار شود ودر آن فیلم وعکس ومحصولات فرهنگی وهنری در این زمینه مبادله شود

- سفر نه تنها دانشجویان بلکه دانش آموزان ترکیه وایران به کشور های همدیگر وتبلیغ هرچه بیشتر داشته هایمان در کلیه ی عرصه ها ی علمی – فرهنگی – سیاسی – اجتماعی – ورزشی وهنری وپیشرفت های اخیرمان .

15- تشکیل یک کارگروه ویژه در سفارت ایران به صورت ماهانه  طوری که اعضای آن متشکل از افراد مختلف با دید گاههایا تجارب  متفاوت کاری داشته باشند و آزاد کردن این پتانسیل که قطعا اثرات سودمندی برای کشور عزیزمان خواهد داشت.

16. حضور افراد متخصص در زمینه ی مسایل دینی واسلامی ومذاهب وتشکیل مناظرات وجلسات پاسخگویی به برخی شک وشبهات وقدرت بخشین به امر تقریب مذاهب که از طرف رهبر معظم حضرت آیت الله خامنه ای مدظله العالی  مطرح شده ونمایندگانی نیز در این فرایند وجود دارند.

17. تهیه ی فرم نظر خواهی از طرف کارشناسان خبره در مسایل فرهنگی وسیاسی واجتماعی در مورد شناخت بیشتر مردم ترکیه وجاهایی که نیاز به کار بیشتر از طرف ما دارد والویت قرار دادن این کمبودها وکارهای نکرده که به نظر اینجانب قبل از برگزاری همایش شاعران ایران وترک در دانشگاه باید اول دلها وافکار را به هم نزدیکتر کرد وبه کلیه ی مردم با هر قشر وشغلی برنامه باید داشته باشیم نه اینکه در کار وباور آنها دخالت کرد خیر بلکه هدفم این است که در این دنیای شلوغ وپرهیاهو باید این نسل جدید ترکیه وایران را به هم نزدیک کنیم وهرچه این نزدیکی معقول تر واساسی تر باشد توطئه ی بیگانگان نقش بر آب خواهد شد وثبات ودوستی وامنیت سال ها پایدار وبادوام خواهد بود .واین محبت وعلائق باید به هم تزریق شود .

18. در روز های ملی سعی کنیم از شخصیت های علمی وسیاسی وهنری وفرهنگی که با ما تناسب داشته باشد دعوت به عمل آوریم واثر تبلیغی آن را بیشتر کنیم وبه خارج از چارچوب وفراتر عمل کنیم مثلا در روز 22 بهمن یک تعداد دانش آموز ان ابتدایی را با لباس و فرم مخصوص به یکی از میادین یا خیابان ببریم وهرکدام یک نامه به زبان ترکی وفارسی وانگلیسی در مورد انقلاب اسلامی ایران به همراه یک شاخه گل به رهگذران وعلاقمندان هدیه شود .

19. یک تعداد لوح تقدیر به زبان  ترکی تهیه شود ودر ایران با هنر ایرانی قاب شود وبر روی یک اثر تاریخی یا مذهبی نوشته شود وبه همراه یک خاتم کاری یا اثر دستی هنر مندان کشورمان به آن مرکز مورد بازدید داده  شود ودر آنجا نصب شود که خودش می تواتد اثر گذار باشد .

20. نمونه ای از کارها وپیشرفت های مربوط به انرژی هسته ای – نانو – سد سازی – طرح های بزرگ عمرانی – کارخانجات تولید محصولات مصرفی ومادر – تحقیقات علمی ودانشگاهی – وپیشرفت روستاها – حضور حماسی مردم در صحنه های مختلف –و... تهیه وچاپ شود یا فیلمی تهیه شود ودر در سطح گسترده در اختیار کلیه ی مراکز دولتی یا خصوصی  قرار داده شود . طوری که مردم علاقمند با تماشای آن پی به توانایی های مردم ایران ببرند وایران را یک کشور پیشرو در سطح خاورمیانه بدانند وبر تبلیغات منفی برخی رسانه های مغرض وفرصت طلب غلبه کنند .

21 . شروع اقداماتی در خود مدرسه ودانشگاههای ترکیه  (دانش آموزان  ودانشجویان ایرانی مهاجر ) و تبادل نظرات ودیدگاهها وتقویت باورها وهدف گذاری  فرهنگی وهضم نشدن در فرهنگ دیگران والبته آموختن وبررسی مقایسه ای والویت قرار داردن اصل فرهنگ واعتقادات ملی خودمان ( طوری که در برخورد با برخی از دانش آموختگان مهاجر ایرانی در اینجا انگار تناقضی در باور یا هدف از تحصیل و... دارند که البته خانواده های آنان هم در این تناقض ودو گانگی شخصیت نقش دارند وما برای اینکه این امر فراگیر نشود باید اقداماتی را انجام دهیم که برگزاری جلسات کارگاهی و بیان دیدگاهها وپاسخگویی افراد مجرب الزامی است .

22 . تحصیل در خارج از کشور خوب است وتجربه مفیدی است اما نه اینکه ما همین طوری در آمد مردم کشورمان را به اینجا واریز کنیم بلکه با تسهیل در پذیرش دانشجو در ایران وتوجه بیشتر به فرایند تحصیل نه نتیجه ، دانشجوی ایرانی می تواند برداشت های علمی وعملی اش در ایران بیشتر از ترکیه یا سایر کشورها باشد

23. ما  با فراهم آوردن امکاناتی دانشجوی سایر کشورها را به داخل ایران بکشانیم نه این که با این وضع اقتصادی خانواده ها نگاهشان به کشورهای دیگر باشد .البته اشکال ندارد به شرطی که این تعامل دو طرفه باشد.

24 . حوزه ی نظام وظیفه ی ما می تواند با تدابیری روند این مهاجرت بی رویه را کند کند وبحث سربازی را به نوعی برای دانشجویان داخل کشور جذاب کند یا شرایطش را تغییر دهد جوان ما به خاطر فرار از سربازی یا عقب انداختن آن باروبنه ی سفر به خارج را نبندد.

25 . پایین آوردن هزینه ی تحصیل – کاربردی ساختن فرایند تحصیل – خارج کردن دانشگاهها از بحث های ثابت تئوریک وحافظه ای – وتوجه به افراد کم در آمد وفرزندان مستعد – می تواند دانشگاههای داخل کشور ما را برای جذب بشتر وعدم خروج سرمایه ی انسانی ومادی فعال سلزد

26 . اجازه دادن به معلمان برای تحصیل یا ارتباط تجربی وگسترده با سیستم ای آموزشی وسیاسگذاران نظام آموزشی خارج از کشور و داشتن برنامه ی مدون برای ارتباط دو سویه وتفاهم همکاری در این زمینه وتبادل تجربیات موفق وتزریق آن در بدنه سیستم

 27 . تفاهم نامه برای استفاده ی معلمان ودانشجویان به صورت رایگان از کلیه ی مراکز فرهنگی – تاریخی – آموزشی  موزه ها پارک ها وسایر فضاهای علمی و...

28 . صدور کارت یکسان برای همه ی کارکنان سفارت ومدرسه وخدمات رسانی یکسان برای همه ( در کارت هویت وشناسایی معلمان هم نیروهای سفارتی نوشته شود تا در موقع سفر ودر گمرک یا ورودی های  فرهنگی وهنری ارزش واحترام ترک ها برای ما معلمان ایرانی را بشتر کند.

29 . چاپ وانتشار یک بروشور ی که می تواند به یک مسافر ایرانی در ترکیه داده شود وحتی به نیروهای رسمی که در آن کلیه ی راهنمای زندگی از پزشک وآدرس وتحصیل - خرید  - اجاره – موارد حقوقی وقانونی – حتی قانون اساسی کشور های خارجی و... در آن قید شود و آگاهی وتجارب منقل شود نه اینکه فرد خودش با درگیر شدن در زندگی روز مره به آن برسد حتی دادن این بروشور ها به معلمانی که می خواهند تازه بیایند می تواند مفید باشد تا سردر گمی دیگر نباشد .

30 . تلاش برای ساختن مسکن برای افردی که مامور می آیند ومجبورند مسکن اجاره کنند واین اجاره مسکن به جیب کشور خودمان برود نه اینها که  برخی ها متاسفانه سو استفاده هم می کنند .

 

با احترام وآرزوی عاقبت به خیری

تقدیم به کلیه ی دلسوزان وتلاشگران ایران اسلامی عزیز

                                                               بهروز آیرملوی آموزگار مدرسه 22 بهمن آنکارا